Marea Britanie are o pozitie circumspecta fata de standardul dezvoltat de specialistii din SUA

15 august 2012. In timp ce oamenii politici din SUA si Marea Britanie au deja o “relatie speciala”, oare si cei care lucreaza in resurse umane au ceva in comun? Aceasta va fi o intrebare de prima importanta in urmatoarele cateva luni, deoarece propunerea ca primul standard american al calitatii pentru resurse umane sa devina standard international ISO va fi supusa la vot in septembrie.

In luna martie a acestui an, Institutul National American de Standarde (ANSI) a aprobat primul sau standard referitor la resursele umane – standardul costului procesului de recrutare (cost-per hire) – dupa trei ani de lucrari in colaborare cu Societatea pentru Managementul Resurselor Umane din SUA (Society for Human Resources Management – SHRM). Rezultatul este un document de 50 de pagini al carui scop este de a ajuta organizatiile sa isi calculeze costurile de recrutare cu ajutorul unui “algoritm acceptat”.

Anuntand lansarea acestui standard, Lee Webster, directorul de standarde privind resursele umane in cadrul SHRM, a spus: “Profesionistii din resurse umane si partile interesate pot incepe acum sa ia decizii de afaceri bazate pe date analitice credibile, transferabile si interoperabile privind capitalul uman.”

Insa ce inseamna introducerea acestui standard pentru specialistii in resurse umane din Marea Britanie, de pilda, dintre care multi isi calculeaza deja costul procesului de recrutare bazandu-se pe nevoile companiilor lor? In cazul in care comitetul Organizatiei Internationale pentru Standardizare (ISO) voteaza in favoarea acordarii de statut international standardului ANSI, atunci companiile multinationale, sau acelea cu lant de aprovizionare multinational, ar putea vedea acest standard incorporat ca cerinta in anumite procese de achizitii publice. Chiar daca standardul va fi aplicat numai in SUA, organizatiilor cu sediul central in SUA si cu filiale in intreaga lume li s-ar putea cere sa se conformeze standardului.

“Cele mai multe tari sunt membre ISO, deci de vreme ce dezbaterea in jurul acestui standard a pornit din SUA, acele tari trebuie sa se gandeasca ce raspuns sa dea,” a explicat Paul Kearns, expert principal in standarde la British Standards Institution (BSI) – organismul national de standardizare britanic. “Daca sunteti o companie multinationala, acest lucru ar putea sa va afecteze cu adevarat practicile referitoare la resursele umane.” O preocupare in plus este ca, daca ANSI propune mai multe standarde in acest sens, care sunt ulterior acceptate de ISO, resurselor umane li s-ar putea impune sa se ocupe de mult mai multe documente pe termen lung.

Discutii in jurul standardului

BSI a dezbatut standardele de management al resurselor umane cu experti cu influenta din domeniu, cum ar fi Chartered Institute for Personnel and Development (CIPD) si Institute of Directors. “Vrem sa ne asiguram ca vocea Marii Britanii este auzita si ca specialistii in resurse umane din Marea Britanie au o influenta asupra a ceea ce inseamna acest standard, daca el este acceptat de ISO,” a spus Sara Walton, director de comitet pentru dezvoltarea standardelor in cadrul BSI. “Marea Britanie are o industrie matura a resurselor umane, caracterizata prin multe cunostinte si cele mai bune practici.”

Walton a dorit sa sublinieze ca, daca BSI ar deschide drumul in dezvoltarea unei serii de standarde in acest domeniu, institutul s-ar concentra initial asupra unei terminologii comune, astfel incat toate organizatiile sa fie capabile sa lucreze la acelasi nivel atunci cand discuta despre activitatile pe care le desfasoara. Ea a adaugat ca reactia membrilor ISO din Europa a fost urmatoarea: “Am primi cu bucurie orientari practice si un standard care sa poata fi folosit ca un instrument cotidian de management.”

Stephanie Bird, director de resurse umane la CIPD, a colaborat cu BSI pentru reprezentarea intereselor membrilor institutului. Ea este ingrijorata de faptul ca profesionistii din resurse umane din Marea Britanie vor considera standardul prea tehnic si prea prescriptiv. “Nu am o problema cu standardul in sine. Masuratorile pot arata valoarea adaugata. Insa daca examinati standardul privind costul procesului de recrutare intocmit de ANSI, veti descoperi ca a avut parte de o doza de respingere chiar in Statele Unite. Este ca si cum s-ar folosi un baros pentru a sparge o nuca,” a declarat Bird.

“Cand lucram la Dell, foloseam masuratori cum ar fi costul procesului de recrutare atunci cand infiintam un nou centru de apel, de exemplu. Insa stiam de ce era important – si nu aveam nevoie de o descriere artificiala a modului in care ar trebui sa arate pentru noi costul procesului de recrutare.”

La o intrunire recenta a European Association for People Management, care are 31 delegati, multi membri au fost circumspecti fata de abordarea propusa de ANSI, potrivit lui Bird. “Nu se potriveste prea bine cu situatia acestei profesii in cele mai multe tari,” a adaugat ea. “Exista o precautie fata de birocratia suplimentara fara de care s-ar putea descurca foarte bine.”

Valoarea adaugata

Lasand deoparte birocratia, sunt masuratorile un lucru rau in termeni de resurse umane atunci cand ele exprima valoarea adaugata? “Cand vine vorba despre managementul capitalului uman, organizatiile aleg acele masuri care conteaza pentru ele,” a precizat Bird.

Kearns este de acord ca o simpla masuratoare nu arunca prea multa lumina in practicile organizatiilor in privinta resurselor umane: “Costul procesului de recrutare este numai costul mediu prin care se recruteaza o persoana. El nu ne spune daca acea persoana este de o calitate corespunzatoare indeplinirii sarcinilor sale in mod eficient. Si nu ne spune nimic nici despre performanta ulterioara a acelei persoane.”

CIPD ar fi in favoarea unor standarde care sa se bazeze mai mult pe principii, potrivit lui Bird. “In acest fel am putea alege ce este important pentru organizatie. Clasificarea profesiilor facuta de CIPD incurajeaza oamenii sa cerceteze modul in care resursele umane adauga valoare intr-o organizatie, insa este mai degraba o aspiratie decat o camasa de forta.” Desigur, toate standardele sunt voluntare – organizatiile pot obtine certificarea lor – insa ingrijorarea este ca ele ar putea deveni pe ascuns o cerinta sau o asteptare.

Cu toate acestea, dovezile arata ca adoptarea si implementarea standardelor privind calitatea au un efect pozitiv asupra afacerilor. Un studiu facut de Ministerul Comertului si Industriei din Marea Britanie a constatat ca standardele contribuie in ansamblu cu 2,5 miliarde lire sterline la economia britanica, si ca standardul sistemului de management al calitatii, ISO 9001, a fost adoptat de peste un milion de organizatii din 178 tari. “S-a demonstrat ca [standardele] le aduc avantaje afacerilor in multe domenii, ajutandu-le sa isi incorporeze cadre si procese ale celor mai bune practici in modul in care isi desfasoara activitatea, prin reducerea riscurilor, printr-un comportament mai sustenabil sau prin desfasurarea activitatii intr-un mod mai eficient si mai eficace,” a spus Walton.

Intrunirea ISO la care se va discuta standardul costului procesului de recrutare va coincide cu conferinta anuala organizata de World Federation of People Management Associations in Melbourne la sfarsitul lui septembrie. Intre timp, expertii in resurse umane care sunt interesati in a-si exprima opinia cu privire la dezvoltarea standardului ar trebui sa ia legatura cu un reprezentant CIPD sau sa o contacteze direct pe Walton (sara.walton@bsigroup.com). “Cu cat Marea Britanie va face mai multe in acest stadiu pentru a influenta dezvoltarea acestor noi standarde propuse catre aprobarea ISO, cu atat mai bine,” a concluzionat Walton.

VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)